Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Edwarda Szylki w Ożarowie - Innowacja pedagogiczna "Logojoga – elementy jogi jako wsparcie terapii logopedycznej"

Innowacja pedagogiczna "Logojoga – elementy jogi jako wsparcie terapii logopedycznej"

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

W ZAKRESIE ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH

W KLASACH I-III

"Logojoga – elementy jogi jako wsparcie terapii logopedyznej"

Autor: Beata Kryj

Zajęcia logopedyczne zwykle są kojarzone z pracą nad korygowaniem wad wymowy. Tymczasem, w związku z lawinowym rozwojem mediów i coraz szerszym posługiwaniem się tą  nową drogą komunikacji, niezbędne wydaje się nie tylko poprawne pod względem artykulacyjnym posługiwanie się mową, ale również zwracanie uwagi na estetykę wypowiedzi, zachowanie norm językowych, czy prozodię języka.

Współczesna logopedia poszukuje nowych metod i technik wspomagających skuteczność terapii. Jedna z takich metod jest joga, której pozytywne działanie na narząd ruchu dziecka sprzyja uzyskiwaniu i utrwalaniu warunków progowych dla terapii logopedycznej: poprawie napięcia mięśniowego oraz poprawie postawy ciała.

Cel ogólny:

  • Wykorzystanie elementów jogi jako elementu wspomagającego proces terapii logopedycznej
  • Poprawa napięcia mięśniowego
  • Poprawa postawy ciała

Cele szczegółowe:

  • Ułatwienie prawidłowej wyjściowej pozycji do ćwiczeń artykulacyjnych, fonacyjnych i oddechowych
  • Poprawa postawy ciała
  • Poprawa funkcji motorycznych
  • Nauka właściwego toru i typu oddychania
  • Zwiększenie gibkości i elastyczności ciała
  • Wzmocnienie mięśni związanych ze stabilizacją ciała i mięśni kompleksu ustno-twarzowego
  • Koncentracja na wykonywaniu zadań
  • Odreagowanie stresów i napięć emocjonalnych
  • Kształcenie umiejętności społecznych- umiejętność pracy w grupie i w parach
  • Wzrost wiary w siebie i samoakceptacja
  • Rozwój umiejętności motorycznych i językowych
  • Rozbudowa słownika czynnego i biernego

Techniki zaczerpnięte z jogi są coraz częściej doceniane przez różnych specjalistów na całym świecie. Logojoga to nie tylko zajęcia fizyczne, ale również ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne, to ćwiczenia siły mięśniowej, pamięci, koncentracji i uwagi, koordynacji w przestrzeni, balansu i świadomości ciała. Joga poprawia funkcjonowanie wielu układów naszego ciała, relaksuje i wycisza. Dzięki wielozmysłowym działaniom pozwala stworzyć atrakcyjne warunki do innych aktywności podejmowanych przez pacjentów. Logojoga rozwija wrażliwość na muzykę i poczucie rytmu (elementy muzykoterapii oraz logorytmiki) uwrażliwia dzieci sensorycznie, rozwija wyobraźnię, umiejętności narracyjne, uczy pozytywnego nastawienia i akceptacji do siebie i innych. Afirmacje oraz ćwiczenia ruchu scenicznego, odgrywanie roli kota, psa czy drzewa (asany – pozycje jogi) mają działanie terapetyczne – np. jestem silny jak lew itp.

W jodze wyodrębniamy ćwiczenia fizyczne (asany) oraz ćwiczenia oddechowe (pranayamy). Z punktu widzenia terapii logopedycznej warto połączyć oba rodzaje aktywności.

 

Metryczka

Metryczka
Wytworzono:2022-02-07 21:38przez:
Opublikowano:2022-02-07 21:39przez: Edyta Kielin-Kowalska
Podmiot udostępniający: Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Edwarda Szylki w Ożarowie
Odwiedziny:132

Rejestr zmian

  • Brak wpisów.